In deze opdracht gaan leerlingen in groepen een poster maken over een hersenziekte. Over te tijd van vier lessen gaan leerlingen op zoek naar informatie over een hersenziekte, een informatieve poster maken en deze poster uitleggen aan hun medeleerlingen. Tijdens deze les beoordelen leerlingen elkaars poster aan de hand van een beoordelingsformulier. Door middel van deze opdracht komen leerlingen in aanraking met verschillende hersenziektes en onderzoeken de werking van de ziekte op verschillende biologische niveaus.
Het pakket bestaat uit een handleiding voor de docent en opdracht voor de groepjes. In de handleiding zijn de acht hersenziekten beschreven voor de docent en beoordelingsformulieren voor leerlingen en de docent. Een vroege versie van de handleiding en opdrachten zijn hier te vinden.
Bestanden module 4+5
Het pakket bestaat uit een handleiding voor de docent en opdracht voor de groepjes. In de handleiding zijn de acht hersenziekten beschreven voor de docent en beoordelingsformulieren voor leerlingen en de docent. Een vroege versie van de handleiding en opdrachten zijn hier te vinden.
Met gekregen feedback en toegevoegde
aandachtspunten voor de manier waarop leerlingen elkaar kunnen beoordelen
hebben wij deze opdracht verbeterd. Naast kleinere wijzigingen aan bijvoorbeeld
de vragen voor de leerlingen is ook een rubric toegevoegd. Via deze rubric die
zowel door de docent als voor de leerlingen in te zien is wordt duidelijker hoe
het eindcijfer tot stand komt. In de docentenhandleiding worden nu ook
expliciet de leerdoelen genoemd, die de docent aan de leerlingen duidelijk
dient te maken. Bij het herzien van deze opdracht is gelet op validiteit
(aansluiting op de leerdoelen), betrouwbaarheid (herhaalbaarheid van de
resultaten) en transparantie (inzichtelijkheid van relevante informatie voor de
leerlingen). Volg de onderstaande link om de nieuwe en verbeterde bestanden te
bekijken.
Bestanden module 4+5
Reacties
Een reactie posten