BreinTerrein biedt tools aan voor docenten van bovenbouw Biologie. Deze tools zijn bedoeld om de leerlingen, zowel in formele als informele setting, de verbanden te laten leggen tussen verschillende biologische onderwerpen en niveaus. Met het brein als kader wordt de informatie uit de verschillende biologische disciplines gecombineerd om verbanden op te bouwen tussen (examen)onderwerpen. Hierdoor krijgen de leerlingen een completer plaatje over de interactie tussen niveaus, van moleculair tot ecosysteem, dat niet alleen toepasbaar is op het brein, maar ook in andere biologische onderwerpen.
Denk binnen de biologie bijvoorbeeld aan het leren van de compositie van celstructuren. Leerlingen kunnen de onderdelen van verschillende cellen benoemen, maar ze hebben procesmatig vaak moeite met vertellen hoe deze cellen met elkaar in verband staan. Ook de invloed die deze cellen uiteindelijk hebben op het lichaam of op het gedrag van dieren/mensen blijft vaak onduidelijk.
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen:
- Begrijpen wat ze aan het leren zijn
- Verbanden kunnen leggen tussen verschillende biologische processen
- Kunnen in- of uitzoomen op biologische processen (van gedrag tot molecuul)
Onze eerste leeromgeving zal gericht zijn op leerlingen in de bovenbouw VWO.
De leerlingen zullen door middel van o.a. video’s, practica, interactieve lessen, de verbanden tussen de verschillende biologische niveaus leren kennen. Deze interacties zijn de focus binnen onze onderwerpen. Hierdoor kunnen leerlingen inzien dat veranderingen op een moleculair of celniveau invloed kunnen hebben op gedrag. Of juist dat veranderingen in de omgeving een effect kunnen hebben op de werking van het brein op een moleculair niveau.
Achtergrond
Binnen de biologie, en bètavakken in het algemeen, bestaat de lesstof uit allerlei losse onderwerpen. Vaak zijn deze (examen)onderwerpen moeilijk met elkaar te verbinden, waardoor het voor leerlingen moeite kost om verbanden te leggen en inzicht te verkrijgen.Denk binnen de biologie bijvoorbeeld aan het leren van de compositie van celstructuren. Leerlingen kunnen de onderdelen van verschillende cellen benoemen, maar ze hebben procesmatig vaak moeite met vertellen hoe deze cellen met elkaar in verband staan. Ook de invloed die deze cellen uiteindelijk hebben op het lichaam of op het gedrag van dieren/mensen blijft vaak onduidelijk.
Doelen als bedrijf
Als BreinTerrein zijn wij van mening dat er in de bovenbouw een transitie moet plaatsvinden. De leerling moet niet alleen in staat zijn om onderdelen te benoemen, maar ook daadwerkelijk verbanden kunnen leggen. Het belangrijkste doel hier is dat leerlingen in staat zijn om biologische processen, en hun effecten, uit te leggen. Wij geloven dat een leerling pas echt een biologisch proces begrijpt, wanneer de leerling in staat is om dit te instrueren aan een ander.Wij vinden het belangrijk dat leerlingen:
- Begrijpen wat ze aan het leren zijn
- Verbanden kunnen leggen tussen verschillende biologische processen
- Kunnen in- of uitzoomen op biologische processen (van gedrag tot molecuul)
Onze eerste leeromgeving zal gericht zijn op leerlingen in de bovenbouw VWO.
Methode
Het brein heeft meerdere functies die belangrijke interacties hebben tussen de verschillende biologische niveaus. Deze functies vormen de onderwerpen waarmee leerlingen de integratie van de verschillende niveaus leren kennen.De leerlingen zullen door middel van o.a. video’s, practica, interactieve lessen, de verbanden tussen de verschillende biologische niveaus leren kennen. Deze interacties zijn de focus binnen onze onderwerpen. Hierdoor kunnen leerlingen inzien dat veranderingen op een moleculair of celniveau invloed kunnen hebben op gedrag. Of juist dat veranderingen in de omgeving een effect kunnen hebben op de werking van het brein op een moleculair niveau.
Onze onderwerpen zijn los van elkaar te behandelen, maar bouwen gezamenlijk voort naar moeilijkere onderwerpen waar meer interacties plaatsvinden over de niveaus. Het doel is dat een leerling naast het leren van de (examen)stof ook een beter beeld krijgt van de biologische interacties.
Jullie hebben een mooie blog en ook op een leuke manier de powervideo's verwerkt in de blog. We vinden jullie visie nog vaag. Het is nu niet duidelijk wat jullie nu de leerlingen willen leren. De hersenen zijn echt een heel breed begrip waar ook heel veel aspecten onder vallen. We kunnen nu niet in één oogopslag het leerdoel voor jullie leerlingen vinden. Ook maken jullie gebruik van abstracte woorden en begrippen in jullie visie/doelen wat het lastig te lezen maakt.
BeantwoordenVerwijderenWe hebben het aangepast! Is het nu duidelijker voor jullie?
VerwijderenSuper! Ziet er interessant uit, benieuwd naar jullie producten!!
Verwijderen