Animeren
In de tweede module is er gebruik gemaakt van ‘animeren’.
De focus binnen deze module ligt op het eerste zintuig, namelijk het oog. Door
de informatie van een animatie en een afbeelding te koppelen, worden drie typen
blindheid uitgelegd aan de hand van een analogie. In de analogie wordt de
verwerking van visuele informatie van het oog naar het brein vergeleken met de
werking van een camera.
De animatie en de afbeelding samen bieden de docent
ondersteuning bij een les over blindheid. Eerst wordt dit moeilijke onderwerp herkenbaar
gemaakt door de analogie uit te leggen in de animatie. Nadat de leerlingen op een
speelse manier kennis hebben gemaakt met het onderwerp, kan de afbeelding
ondersteuning bieden bij verdere uitwerking van de verschillende soorten
blindheid. In de afbeelding wordt (kleuren)blindheid op de verschillende
niveaus in details uitgewerkt. Hiervoor dient de afbeelding als ondersteuning
bij het lesmateriaal dat de docent verkrijgt. De docent kan er zelf voor kiezen
om de informatie klassikaal te bespreken, of een variatie aan te brengen in de
les, door leerlingen er eerst bijvoorbeeld in groepjes over na te laten denken.
De animatie
Waarom deze uitlegmethode?
Er is gekozen voor een animatie, omdat door middel van
animeren het onderwerp ‘blindheid’, wat een vrij complex onderwerp is, erg
makkelijk en herkenbaar kan worden uitgelegd. Wanneer leerlingen terugdenken
aan deze les, zullen zij in staat zijn om de stappen in het menselijk lichaam
te koppelen aan stappen in de camera, waardoor zij de geleerde informatie goed
begrijpen, maar ook kunnen reproduceren en toepassen. In de animatie wordt
duidelijk tijdens welke drie stappen het mis kan gaan, namelijk: licht wordt
opgevangen, informatie wordt doorgegeven door een zenuw en wordt verwerkt in de
visuele cortex van het brein. Vervolgens kan de docent de afbeelding gebruiken
om de verschillende stappen in detail te bespreken. Door een afbeelding te
gebruiken (zonder tekst), waarbij de docent uitleg geeft, worden leerlingen
gestimuleerd om op te letten en aantekeningen te maken. Hierdoor zullen ze echt
leren en in combinatie met de terugkoppeling naar de analogie, zullen zij goed
kunnen scoren op het onderwerp blindheid op het eindexamen.
Mag de pijnappelklier met recht "het 3e oog" genoemd worden?
BeantwoordenVerwijderen